ÚJRAGONDOLT CZÓBEL 3.0

– Híd a ‘Die Brücke’-hez – Fókuszban Czóbel expresszionizmusa

2018. 05. 05 – 2019. 04. 07.

Helyszín:

Czóbel Múzeum

Kurátor:

Barki Gergely

Kapcsolódó programok:

Megnyitó 

Megnyitó:

Május 4.

Erről írták:

 

A modern magyar festészet egyik legmeghatározóbb, nemzetközi rangú egyénisége, Czóbel Béla szinte pályakezdésétől kezdve, kortársai által is elismert módon befolyásolta a magyar festészet fejlődését és ott hagyta névjegyét az európai modernizmus több centrumában is. Már huszonhárom éves korában bemutatták műveit Párizsban, majd a Salon d’Automne és a Salon des Indépendants fauve termének állandó kiállítója lett. A nagybányai művésztelep reformerei közé tartozott és alapító tagja volt a budapesti Nyolcak csoportnak is. Később a hollandiai modernekhez csatlakozva Bergenben telepedett le, majd a németországi Die Brücke csoport munkájába is bekapcsolódott. Jelentős egyéni tárlatokat rendeztek műveiből Párizsban, Berlinben és New Yorkban. 1940-ben Szentendrén telepedett le. A legnagyobb hazai közgyűjtemények mellett a világ több jelentős múzeumában megtalálhatók művei.

Czóbel volt az első festőművész, akinek már életében múzeumot szenteltek Magyarországon. A szentendrei Templomdombon álló épület 1975-ös megnyitása óta eltelt több mint negyven évben sokan, köztük lánya, Lisa Czóbel is hozzájárultak a gyűjtemény gyarapodásához, ám az állandó kiállítás évtizedeken keresztül szinte alig változott. Az új állandó kiállítás koncepciójában a 2016-os felújítást és újrarendezést követően azonban nem az állandóra helyeztük a hangsúlyt. A múzeum anyagából válogató törzsanyag is meg-megújul: évről évre és a korábbiaktól eltérően nagyobb hangsúlyt kapnak Czóbel grafikái, amelyek külön, állandó termet kaptak a múzeumban. Mindemellett – megtörve az eddigi gyakorlatot – az állandó kiállítás egységébe hosszabb-rövidebb időre kölcsönzött magán- és közgyűjteményekből származó művek is láthatók, árnyaltabb és teljesebb képet nyújtva e kivételes és felmérhetetlenül gazdag œuvre-ről.

Az új kiállítás a festő pályaszakaszait az életmű kronológiáját követve, helyszínek szekcióira bontva mutatja be nagybányai indulásától a párizsi fauve korszakon, a Nyolcakhoz való csatlakozásának idején, majd a hollandiai éveken és a német expresszionisták körében töltött berlini perióduson át Párizsba való visszaköltözéséig, s végül az életmű zenitjét jelentő Párizs és Szentendre között ingázó hosszú időszakáig.

Több a raktár mélyéről előkerült, a korábbi állandó kiállításon nem szerepelt alkotás bemutatása mellett betekintést nyerhet a látogató néhány múzeumi főmű háta mögé is, ugyanis egy-egy most frissen feltárt kép az adott festmények hátoldalán átfestve, eltakarva, elrejtve szunnyadt az utóbbi időkig. E „kétoldalas” művek ezentúl körbejárhatók, mindkét oldalukról megtekinthetők lesznek.

Czóbel művei szétszóródtak a világban, mutatva azt, hogy festészete kelendő volt szinte egész pályafutása alatt, ahogy ma is az. Ugyanakkor fájó hiányt is jelent, hogy legerősebb korszakainak főműveit is megtizedelte az elmúlt több mint száz esztendő. A múzeum honlapján és a médiaszekcióban is megtekinthetők azok a főleg fekete-fehér archív fotókról ismert művek, amelyek holléte ma ismeretlen, de reményeink szerint legalább a legjelentősebbek előkerülnek és talán egyszer majd a múzeum gyűjteményét gyarapíthatják, hogy a Czóbelről kialakult eddigi színes kép még gazdagabban jelenhessen meg kiállításunkon.

Az idei újrarendezés koncepciójában a legnagyobb hangsúlyt Czóbel németországi expresszionizmusára helyeztük. Ebben az évadban zömmel olyan festmények egészítik ki a múzeum törzsanyagát, melyek a festő berlini periódusában, 1919–1925 között, a német expresszionisták, elsősorban a Die Brücke csoport tevékenységével párhuzamosan, velük részben együttműködve születtek. E képek döntő többsége külföldről, Németországból, Ausztriából, Franciaországból, sőt a tengeren túlról érkezett, s köztük számos olyan ritkaság is bemutatásra kerül, melyek még soha, vagy emberöltők óta nem szerepeltek hazai kiállításon. A legkomolyabb segítséget a Starnbergi-tó partján álló Buchheim Múzeum nyújtotta, ahonnan három, valóban ritkaságszámba menő, korábban ismeretlen Czóbel-mű érkezett.

Czóbel korai, posztimpresszionista és fauve periódusa szintén évről évre kiegészítésre szorul, s ezúttal is kiváló, főműveknek tekinthető alkotások egészítik ki a múzeum törzsanyagát. Közülük is kiemelkedik egy Nyergesújfalun festett tájképe, mely által a fauve-izmus hazai elterjesztéséhez köthető nyergesi korszaka első alkalommal látható e múzeum falai között.

 

További kiállítások