<< További kiállítóhelyek


Cím:
2000 Szentendre, Vastagh György utca 1.
Bejárat a Görög utca felől.

Nyitvatartás:
Hétfőtől vasárnapig 10–18 óráig
A pénztár 17:30-ig tart nyitva.

Telefon:
+36 20 779 6651


Jegyárak:
Teljes árú: 1400 Ft | 1700 Ft*
Kedvezményes: 700 Ft | 800 Ft*

A Kovács Margit Kerámiamúzeumba csoportos jegy nem váltható.

*Kombinált jegy: a kombinált jeggyel az FMC összes kiállítása látogatható. További kedvezmények megtekintéséhez, kérjük, kattintson ide!

Kovács Margit Kerámiamúzeum

Szentendre egyik legnépszerűbb múzeuma a Kossuth-díjas kerámiaművész, Kovács Margit életművét bemutató, 1973-ban megnyílt gyűjtemény. Az itt látható anyagot a magyar kerámiaművészet egyik megújítójának számító művész adományozta 1972-ben a múzeumnak. A művész teljes életpályáját felölelő több, mint háromszáz alkotás többsége figurális kompozíció. Az új szárny emeleti galériáján Kovács Margit Pozsonyi úti lakását felidéző enteriőr látható a művésznő tárgyaival, fazekaskorongjával.

A kiállítás egyik első traktusába kerültek Kovács Margit legismertebb kerámiáinak hiteles, kézzel is megérinthető másolatai a vakok és gyengén látók számára.

1973-ban nyílt meg a magyar kerámiaművészet mestere, Kovács Margit (1902–1977) Kossuth-díjas kerámiaművész életművét bemutató gyűjtemény.

A múzeum 17. századi, barokk stílusú épülete eredetileg sóházként, majd postaállomásként, később kereskedőházként működött, végül a Vastagh-család lakóháza lett. A múzeum Görög utcai homlokzatát apácarácsos ablaksor díszíti. 2008-ban egy sikeres pályázat eredményeként az épület újabb, 110 négyzetméteres, többfunkciós szárnnyal bővülhetett, Kocsis József szentendrei építész tervei alapján. A Görög utcai homlokzat kerámiaburkolata – Asszonyi Tamás, Csíkszentmihályi Róbert, Szabó Tamás és Szentirmai Zoltán szentendrei művészek alkotása – motívumaiban Kovács Margit munkásságára, illetve a szomszédos műemlék épület reneszánsz sarokdíszítésére utal.

A múzeum anyagát a művésznő által 1972-ben a Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának adományozott alkotások képezik. A háromszáznál is több alkotás többsége figurális kompozíció.

Kovács Margit tanulmányait Jaschik Álmos magániskolájában kezdte, majd az Iparművészeti Iskolában folytatta. 1926-tól Hertha Bucher bécsi kerámia- műhelyében gyakorolta a mesterség fogásait. 1928-ban és 1929-ben a müncheni Staatsschule für Angewandte Kunst növendéke volt. Az 1930-as évek elején Koppenhágában és Sèvres-ben tett tanulmányutakat.

A harmincas évek elejére jellemző expresszív felületkezelésű műveinek jellegzetes példája a Zsömlelány (1933–34) című plasztikája, amely a középkori szobrászat formaeszményéhez kapcsolódik. A geometrizáló tendencia (Kuglófmadonna, 1938) mellett a negyvenes években a művész egyre nyúlánkabb arányú, oszlopszerű alakokat formáz (Jó pásztor, 1942). Biblikus, moralizáló vagy népköltészeti tematikájú alkotásain a színes mázak mellett ekkor már matt hatású, színezett agyagmázat (engobe) is alkalmaz. A harmincas–negyvenes években készült, biblikus témájú alkotások egy része bizantinizáló falkép (Angyali üdvözlet 1938; Utolsó vacsora 1935), más része korongolt plasztika (Corpus, 1948; Bárányos király, 1944).

Funkcionális tárgyait (korsóit, tálait, vázáit) páratlan leleményességgel formálta meg. Pártázatos Lakodalmas kályháján (1953) a figuratív jelenetek a népi ornamentális motívumkinccsel ötvöződnek. Az ötvenes években munkásságában a paraszti zsánerjelenetek kapnak nagyobb hangsúlyt. Az életképeket ábrázoló csempeképek és reliefek mellett (Almaszedés, 1952, Parasztlakodalom, 1955) – a korszak kultúrpolitikai elvárásaihoz igazodva – ebben az időszakban születnek realista hangvételű, nagyméretű, korongolt figurái is (Fonó, 1953).

A hatvanas és hetvenes években készült durvább, samottosabb anyagból formált, rusztikus plasztikák és reliefek a görög mitológia, az archaikus mesék és a népi mondák világát idézik meg (Cantata Profana, 1969).

A múzeum első és második termében a művésznő kisebb vázlatait, munkásságának kezdeti éveit lehet megismerni. A harmadik teremben az 1950-es évek munkái, a negyedik teremben pedig az érett korszak művei kapnak helyet. A régi épület boltíves, szakrális teret idéző pincéjében (mely Kovács Margit kívánságára a kezdetektől a kápolnák hangulatát idézi) a keresztény ikonográfia hagyományait követő műtárgyak kaptak helyet.

Az új szárny emeleti galériáján Kovács Margit Pozsonyi úti lakását felidéző enteriőr látható, a művésznő tárgyaival, fazekaskorongjával. A Görög utcai fronton Kovács Margit művészetének utolsó korszaka követhető végig.

A kiállítás utolsó termébe kerültek Kovács Margit legismertebb kerámiáinak hiteles, kézzel megérinthető másolatai a vakok és gyengén látók számára.

Aktuális kiállítás(ok):