Alapított Édenkert az Art Capitalon

– nemzetközi videóművészeti szemle


A francia–svájci kurátorpáros, Paul Ardenne és Barbara Polla által évenként megrendezett videóművészeti szemle idén az Art Capital keretein belül Szentendrére, a MűvészetMalomba került. A videómunkák központi témája az ember és természet viszonya korunkban: az emberi beavatkozás globális hatása és az ökológia kérdései, az elveszett Paradicsom újrafelfedezése és lehetséges újjáépítése.

A kiállítást mélységes harmónia és nyugalom jellemzi. A Malom zeg-zugos falaira szemmagasságban felaggatott képernyők fenséges, ember nem lakta tájak képeit sugározzák: a sarkvidék jégtömbjeit, az óceán és az erdők mélyét látjuk. A víz lassú mozgásával együtt úsznak a halak, az erdő rezdüléseivel harmóniában pillantjuk meg az állatokat. Az ember, ha csónakján, motorján pionírként az uralkodó természeti környezetbe hatol, szintén nem tud máshogy cselekedni, csakis együttműködően, apró részecskének tekintve magát a hatalmasságok közt. Az ökotudatosság művészi kifejezése a szürreálistól és a minimalista szépségtől a praktikusig terjed. Látjuk Miguel Angel Ríos átlátszó kockáit egy vörös homokú, kihalt fennsíkon lebegni és Janet Biggs Mars-szimulációját a utahi sivatagban egy szkafanderbe öltözött rajzművészről. A MűvészetMalom lépcsőire kivetített, felfelé, az élet forrása felé csörgedező víz Gianluigi Maria Masucci helyspecifikus installációja. Ursula Biemann videófilmje egy kutatónő mérési eredményeit mutatja be, melyeket a Szubatlantikus közegben, tizenkétezer évvel ezelőtt, az utolsó jégkorszak végén szerzett. Végül, talán legfontosabbként pedig bepillantást nyerünk Ali Kazma kameráján keresztül a Széfbe, mely az emberiség által ma ismert összes magból mintákat őriz. A természet hatalmát és önpusztító erejét látjuk, de ugyanakkor kiutakat is mutat a kiállítás a riasztó helyzetből: az Éden akár újraépíthető.

A kiállítás, ahogy az Art Capital többi kiállítása is, szeptember 2-ig látható.

7336